Onbeperkt vliegen vanaf Schiphol voor een vast bedrag per maand, geen additionele kosten en zonder lange wachtrijen. Dat is in een notendop de propositie van de Nederlandse start-up Instantair. Luchtvaartnieuws.nl sprak met de oprichters.

“In Amerika werkt dit concept al en wij zien een behoefte op de Nederlandse markt”, zegt mede-oprichter Alexander Janssens (25) van Instantair in gesprek met Luchtvaartnieuws.nl.

Vanaf het derde kwartaal van dit jaar moeten dagelijks toestellen van Instantair van Schiphol-Oost naar Frankfurt, Londen en Parijs vliegen. Op basis van de klantwens wordt bekeken of er behoefte is aan meer bestemmingen.

Wie zit er achter Instantair?
Janssens: “Ik ben dit bedrijf in september 2015 gestart met mijn twee jaar jongere broer Yannick. Al tijdens mijn studie Aviation Studies aan de Hogeschool van Amsterdam, aangevuld met een Master in Finance, hebben we dit project bedacht.”

Wat is kort samengevat het plan?
“Zakenreizigers hebben behoefte aan goede verbindingen met de steden die wij op het oog hebben. Daarbij wil hij zijn tijd optimaal gebruiken. Bij ons kun je een kwartier voor vertrek instappen op Schiphol-Oost. Dat scheelt veel tijd. Daarnaast hebben wij geen extra fees voor bijvoorbeeld bagage of catering, alles zit bij de prijs in. Via onze website of de app kunnen reizigers hun vlucht selecteren of wijzigen.”

Wat kost dat?
“Een membership is al verkrijgbaar vanaf 2.250 euro per maand. Daarvoor mag dan onbeperkt worden gevlogen op onze dagelijkse vluchten.”

Kan dat wel uit?
“We hebben gezien in de VS dat zo’n businessmodel levensvatbaar is. Niet iedereen vliegt even vaak. Gemiddeld gezien is het een economische operatie.”

Hebben jullie eigen vliegtuigen?
“Nee, we werken met andere vliegbedrijven. Die leveren ons verschillende vliegtuigen, zoals de Beech King Air 200, King Air 350i en de Beech 1900. Het maximum is negentien stoelen, om snel in en uit te kunnen stappen en op kleine luchthavens te kunnen vliegen.”

Welke luchthavens worden er gebruikt?
“Op Schiphol is dat Oost, in het buitenland gaan we naar Biggin Hill bij Londen, Le Bourget bij Parijs en Egelsbach bij Frankfurt. Dat zijn efficiënte vliegvelden met een vaak snellere verbinding naar de eindbestemming dan grote luchthavens.”

Is er al veel animo?
“Onze website is sinds twee weken live. Daarvoor hebben we maandenlang presentaties gegevens bij potentiële klanten. De eerste inschrijvingen zijn binnen.”

Kijk je al naar het buitenland?
“Eerst willen we ons focussen op de Nederlandse operatie, maar daarna is het denkbaar om ook tussen onze bestemmingen een netwerk te bouwen, zoals tussen Londen en Frankfurt.”

Lees ook op Luchtvaartnieuws.nl

Kortere statijden voor beveiligers op Schiphol: maximum 120 minuten

Zakenjet Honda voor zes personen krijgt Europese goedkeuring

Volop gebruikte zakenjets verkrijgbaar in Europa

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl